6 mei 2014

Bloemkooltaart met brie en cashewnoten

In mijn receptenmap vond ik een oud knipsel met een recept dat ik nog nooit had gemaakt. Ik heb geen idee meer waar ik het uit  geknipt heb, dus een bronvermelding zit er helaas niet in.

Bij ons thuis vond iedereen het lekker, dus dat is een blijvertje.

Bloemkooltaart met brie en cashewnoten

Ingrediënten
voor 1 taart van 26 cm doorsnee
gebruik liefst zo'n ondiepe taartvorm met ribbeltjesrand, maar een andere 26 cm vorm werkt ook.

4 eetlepels zonnebloemolie
250 gram kwark
250 gram tarwebloem
1 eetlepel paneermeel
400 gram bloemkool
3 eieren
zout
versgemalen peper
150 ml slagroom
125 ongezouten cashewnoten
250 gram brie

Bereiding
Bloemkool in kleine roosjes snijden.
Vier minuten in kokend water blancheren, dan met koud water afspoelen.
Oven 190 graden.
Olie door kwark roeren.
Bloem en zout erbij.
Kneed kort tot soepel deeg.
Rol uit en bekleed vorm. Deegrand zo hoog als ondiepe vorm.
Prik deegbodem met vork.
Paneermeel erover.
Bloemkoolroosjes netjes verdelen over bodem.
Brie in plakjes snijden en over bloemkool verdelen.
Noten grof hakken en erover strooien
Eieren losroeren met slagroom, zout en peper en erover verdelen.
Bak 35 minuten.

Geen opmerkingen: